Humana Medica OMEDA 10 lat z Wami ISO 9001:2006

REJESTRACJA:

+48 85 654 53 53

PON-PT:

8:00-20:00 /

SOB:

9:00-13:00

Nasze poradnie

Angiologia Alergologia Anestezjologia Chirurgia Chirurgia plastyczna Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne i wątroby Dermatologia Dietetyka Diabetolog Endokrynologia Echokardiografia Gabinet szczepień Gastrologia Ginekologia-Położnictwo Hematologia Kardiologia Lekarz rodzinny Medycyna pracy Nefrologia Neonatologia Neurologia Neurochirurgia Okulistyka Onkologia Ortopedia Otolaryngologia Pediatria Podstawowa opieka zdrowotna Proktologia Pulmonologia Radiologia - Ultrasonografia Reumatologia Urologia

Poradnie współpracujące

Dermatologia - NZOZ Dermedica Kardiologia - NZOZ Vitamed Okulistyka - Dr Walkowiak Rehabiitacja - Omeda Rehabilitacja Stomatologia - Hościłowicz Stomatologia

Warto wiedzieć

Co musisz wiedzieć Przyjęcie do Poradni i Szpitala Rodzaje znieczuleń Zasady odwiedzin pacjenta Udostępnianie dokumentacji pacjenta Jak zapobiegać infekcjom Badania

Porady i artykuły

Chirurgia ogólna Chirurgia plastyczna Ortopedia Proktologia Dietetyka

Do pobrania

Dokumenty niezbędne przy przyjęciu do szpitala Przygotowanie pacjenta do zabiegu Ankieta anestezjologiczna Upoważnienie do dostępu do dokumentacji medycznej

O nas

Humana Medica OMEDA Zarząd i Dyrekcja Wyposażenie i sprzęt Nasze osiągnięcia Galeria zdjęć

Wizyta kwalifikacyjna u lekarza:

Przepustką do szpitala jest skierowanie od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ale do operacji kwalifikuje lekarz przyjmujący w przychodni specjalistycznej. Ze skierowaniem i aktualnymi badaniami udaj się do placówki, w której chcesz się leczyć. Może to być dowolny szpital, bo rejonizacja już nie obowiązuje.
Podczas wizyty kwalifikacyjnej lekarz zbada cię, zapyta o dolegliwości, choroby, przyjmowane leki, przebyte operacje, reakcję na narkozę. Czasami w rozmowie wstępnej bierze udział anestezjolog. Na koniec możesz dostać skierowania na badania, które trzeba zrobić przed przyjęciem na oddział (lekarz powie ci, gdzie można je wykonać i kiedy). Dowiesz się też, kiedy zgłosić się do szpitala na operację (czasem szpital powiadamia o terminie telefonicznie).

Przed operacją masz możliwość zaszczepienia się

Wykonuje się je w trzech podaniach: drugie po miesiącu od pierwszego i trzecie po 6 miesiącach od pierwszego. Na zabieg można zgłosić się już po 2 tygodniach od drugiej dawki. W przypadku szczepienia się przed 10 laty trzeba zrobić badanie na obecność przeciwciał we krwi i w razie potrzeby przyjąć szczepionkę przypominającą. Niestety, szczepienie przeciw WZW typu B nie jest refundowane.

Zrób wymagane badania przed operacją

Rutynowo przed operacją trzeba zrobić podstawowe badania laboratoryjne i EKG (badania wykonujemy w tygodniu poprzedzającym zabieg operacyjny ). Poza tym potrzebne jest RTG ( np stopy, jeśli przedmiotem zabiegowym jest stopa). Jeżeli cierpisz na nerki, będziesz musiała przebadać nerki, jeśli masz chorą tarczycę – oznaczyć poziom hormonów tarczycy. Wymagane jest też zaświadczenie od lekarza pierwszego kontaktu o przewlekłych chorobach i zażywanych lekach. To wskazówka dla anestezjologa, jakie zastosować znieczulenie i jakie podawać leki podczas operacji, by nie doszło do powikłań. Może też być potrzebna zgoda specjalisty, np. endokrynologa, na wykonanie zabiegu w znieczuleniu ogólnym albo konsultacja u stomatologa, laryngologa. Przed operacją powinno się zlikwidować stany zapalne (każda ingerencja chirurgiczna osłabia organizm i może uaktywnić ogniska zapalne), wyrównać poziom hormonów i nadciśnienie tętnicze.

Spisz listę swoich leków

Powiedz lekarzowi o wszystkich przyjmowanych lekach. Twoje informacje mogą mieć kluczowe znaczenie! Jeśli leczysz się u kilku specjalistów, najlepiej poproś o spisanie leków i dawek. Na podstawie tego anestezjolog zadecyduje, które z nich możesz zażywać, które trzeba będzie zmienić, a które na jakiś czas w ogóle odstawić. Nie zażywaj nic na własną rękę.

Przejdź na lekkostrawną dietę

Niektóre zabiegi wykonuje się w systemie jednodniowym (kładziesz się do szpitala rano, a wychodzisz wieczorem). Wtedy w przeddzień operacji jedz tylko potrawy lekko strawne. Unikaj jedzenia smażonego, tłustego, roślin strączkowych, surowych warzyw i owoców. Z kolacji lepiej zrezygnować. W dniu operacji zwykle trzeba być na czczo.

Rodzaj znieczulenia

Anestezjolog poinformuje cię o rodzaju środka, jaki zastosuje podczas operacji (to zależy od stanu zdrowia i rodzaju operacji). Znieczulenie ogólne polega na dożylnym wstrzyknięciu leków nasennych i zwiotczających mięśnie, a następnie wprowadzeniu do dróg oddechowych rurki podłączonej do aparatu, który tłoczy do płuc tlen i gazy podtrzymujące uśpienie. W znieczuleniu miejscowym (przewodowym) wyłączone (zablokowane) są nerwy odpowiedzialne za uczucie bólu, chory nie traci świadomości, jedynie „przysypia”. Zdarza się jednak, że podczas zabiegu w znieczuleniu miejscowym trzeba zastosować pełną narkozę, np. ze względu na konieczność poszerzenia zakresu operacji.

Weź ze sobą

  • skierowanie na operację i wszystkie wyniki badań
  • dowód osobisty
  • piżamę, szlafrok, kapcie, ręcznik, przybory toaletowe

Metoda operacji

O sposobie, w jaki ma być wykonany zabieg decyduje ortopeda.

Jak długo zostaniesz w szpitalu po operacji?

O wyjściu ze szpitala decyduje lekarz prowadzący, biorąc pod uwagę samopoczucie i stan zdrowia. Dlatego nie dziw się, jeśli będziesz musiała zostać tam dłużej. Na pożegnanie dostaniesz wypis, recepty oraz zwolnienie lekarskie z pracy. Dowiesz się, kiedy masz przyjść na zdjęcie szwów i badanie kontrolne. Pamiętaj, żeby wyjaśnić z lekarzem wszystkie wątpliwości, by po powrocie do domu uniknąć bezradności.

Przyjęcie do poradni

W celu przyjęcia w Poradni Urazowo - Ortopedycznej Humana Medica Omeda w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego potrzebne są:

  • skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu do poradni ortopedycznej,
  • dowód osobisty

Skierowanie powinno zawierać:

  • dane osobowe pacjenta,
  • dane lekarza wystawiającego wraz z numerem prawa do wykonywania zawodu,
  • numer umowy z NFZ,
  • datę wystawienia.

Korzystając z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych należy każdorazowo przedstawić dowód potwierdzający prawo do świadczeń.

Przyjęcia na oddział szpitalny

Pacjenci przyjmowani są do szpitala w trybie planowym. Przyjęcie "planowe" wymaga pisemnego skierowania wydanego przez lekarza. Następuje w dniu ustalonym wcześniej, o czym pacjent zostaje powiadomiony. W przypadku kiedy pojawiają się przeciwwskazania do hospitalizacji ( np. choroba) wyznaczana jest inna data.
Osoba, która będzie hospitalizowana, poza wymaganymi podczas przyjęcia dokumentami, powinna zabrać ze sobą całą posiadaną dokumentację medyczną dotyczącą schorzenia oraz przebiegu jego leczenia, niezależnie od tego, kiedy miało ono miejsce.

Dokumenty niezbędne podczas przyjęcia "planowego":

  • ważny dowód osobisty,
  • skierowanie.

Na oddziale pacjent powinien mieć:

  • ręcznik,
  • przybory toaletowe,
  • piżamę,
  • kapcie
  • szlafrok.

Wypisy

Pacjent jest wypisywany ze szpitala, gdy:

  • stan jego zdrowia nie wymaga dalszej hospitalizacji,
  • zażąda wypisu sam lub uczyni to w jego imieniu przedstawiciel ustawowy,
  • w sposób rażący naruszy regulamin szpitala, a nie zachodzi przy tym obawa, iż wypis może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego zdrowia lub życia bądź zdrowia lub życia innych osób.
  • O wypisie pacjent jest informowany podczas wizyty lekarskiej.
  • Pacjent występujący o wypis na własne żądanie zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia w tej sprawie.

Fakt ten jest odnotowywany w dokumentacji medycznej.

Bolesne zabiegi medyczne są z reguły wykonywane w znieczuleniu. Za wykonanie znieczulenia i utrzymanie w czasie jego trwania ważnych funkcji życiowych (m.in. oddychania, krążenia krwi) jest odpowiedzialny lekarz anestezjolog. Jego współpraca z lekarzem wykonującym zabieg służy bezpieczeństwu pacjenta. Istnieją różne rodzaje znieczulania:

Uspokojenie (sedacja)

Pozwala na spokojne przebycie zabiegu, wyłącza lęk i niepokój związany z operacją. Postępowanie takie zwykle jest połączone ze znieczuleniem miejscowym, które znosi całkowicie odczuwanie bólu. W czasie zabiegu, pacjent czasami czuje dotykanie.

Znieczulenie ogólne (narkoza)

Wyłącza świadomość, a tym samym odczuwanie bólu. Od początku znieczulenia do jego końca Pacjent znajduje się w spokojnym podobnym do snu stanie. Znieczulenie rozpoczyna się od podania środka nasennego przez wkłutą do żyły specjalną igłą. Wystarcza to do przeprowadzenia krótkiego zabiegu (krótka narkoza dożylna). Podczas dłuższych zabiegów znieczulenie podtrzymuje się poprzez podawanie wziewnych środków w postaci lotnej. Znieczulenie „na maskę” polega na podawaniu tlenu i środków lotnych poprzez obejmującą usta i nos, przylegającą do twarzy maskę. W znieczuleniu „z intubacją” tlen i środki wziewne podawane są poprzez rurkę intubacyjną, która wkładana jest do tchawicy po zaśnięciu pacjenta i usuwana przed Jego obudzeniem. Intubacja zapewnie prawidłowe oddychanie i chroni płuca przed zachłyśnięciem.

Znieczulenie miejscowe (dolędźwiowe, przewodowe, regionalne, podpajęczynówkowe)

Znosi odczuwanie bólu w określonych obszarach ciała lub w bezpośredniej okolicy rany operacyjnej. Podczas znieczulenia zwanego potocznie „dolędźwiowym” wyłączone jest odczuwanie bólu w dolnej części tułowia i kończynach dolnych. W tym celu środek znieczulenia miejscowego jest wstrzykiwany w określonym miejscu kręgosłupa w okolice nerwów prowadzących o rdzenia kręgowego. Ukłucie jest zwykle bezbolesne, gdyż przed jego wykonaniem skóra jest dodatkowo znieczulana.

Wybór rodzaju znieczulenia

Każdy rodzaj znieczulenia ma zalety i wady. Proponujemy takie postępowanie, które nadaje się najlepiej do danego rodzaju operacji i, które jest najmniej obciążające dla organizmu. Nie ma zabiegów bez żadnego ryzyka. Stosowane obecnie znieczulenie ogólne, poprzez podawanie minimalnych dawek i łączenie różnych środków, jak też zastosowanie sztucznej wentylacji umożliwia maksymalnie bezpieczne przeprowadzenie pacjenta przez okres operacji. W celu uniknięcia komplikacji konieczne jest dobre sterowanie oddechem, krążeniem krwi i innymi ważnymi funkcjami organizmu, które są dokładnie i bez przerwy monitorowane. Wspólnie z lekarzem wykonującym zabieg nadzorujemy prawidłowe ułożenie na stole operacyjnym, dzięki czemu unikamy uszkodzenia nerwów wskutek ich ucisku bądź rozciągania. Znieczulenie miejscowe obciąża organizm pacjenta w niewielkim stopniu.

Dokładne informacje o pacjencie

Obciążenie i niebezpieczeństwo związane z każdym zabiegiem medycznym, w tym również ze znieczuleniem ogólnym, zależy od wielu okoliczności. Duży wpływ mają choroby towarzyszące i dotychczas przebyte, stan ogólny, wiek i styl życia. Zadając poniższe pytania chcemy ustalić możliwe zagrożenia i zapewnić najwyższy stopień bezpieczeństwa. Ewentualne wątpliwości dotyczące pytań zawartych w ankiecie wyjaśni anestezjolog w czasie wizyty przedoperacyjnej. Podczas wizyty przedoperacyjnej anestezjolog oczekuje dostarczenia dokumentacji dotyczącej dotychczasowego leczenia (kart informacyjnych z wcześniejszego leczenia w szpitalu, dokumentacji leczenia w poradniach specjalistycznych).

Rodzina może odwiedzać pacjentów:

  • od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00 – 14.00 i 17.00 – 19.00
  • oraz w soboty i niedziele w godzinach 10.00-12.00 i 15.00-17.00
  • z wyjątkiem okresu wizyt lekarskich, pory nocnej i czasu kiedy wykonywane są przy pacjencie wszelkie czynności pielęgniarskie i lekarskie.

Informacje dotyczące zasad odwiedzin wywieszone są na drzwiach wejściowych do oddziałów szpitalnych.

W celu zapewnienia poufności i ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej osoba zainteresowana udostępnieniem zarchiwizowanej dokumentacji medycznej z pobytów szpitalnych powinna:

  • Okazać dowód osobisty
  • W przypadku, gdy pacjent jest osobą małoletnią bądź przysposobioną, osoba zainteresowana – jako przedstawiciel ustawowy pacjenta – powinna dodatkowo przedstawić właściwy dokument potwierdzający prawo do reprezentowania pacjenta (tj.: skrócony akt urodzenia pacjenta – w przypadku reprezentowania osoby małoletniej, postanowienie sądu opiekuńczego o ustanowieniu opiekuna lub kuratora – w przypadku, gdy pacjentem była osoba ubezwłasnowolniona; postanowienie sądu opiekuńczego o przysposobieniu – w przypadku, gdy pacjentem była osoba małoletnia przysposobiona),
  • W przypadku, kiedy pacjent nie zgłasza się osobiście, osoba zainteresowana powinna być upoważniona przez pacjenta do udostępnienia dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona osobie upoważnionej wskazanej w prawidłowo wypełnionym oświadczeniu pacjenta zawartym w dokumentacji medycznej. W sytuacji, gdy pacjent upoważnił osobę bliską w formie odrębnego oświadczenia, które nie znalazło się w dokumentacji medycznej, warunkiem udostępnienia dokumentacji jest dołączenie oświadczenia do dokumentacji medycznej tego pacjenta,
  • Każdorazowo należy wypełnić wniosek o udostępnienie dokumentacji.

Udostępnianie dokumentacji medycznej przechowywanej w poradniach.

Aby uzyskać dokumentację przechowywaną w Przychodni Specjalistycznej Humana Medica Omeda należy spełnić takie same warunki, jak w przypadku dokumentacji z hospitalizacji, wypełniając stosowny wniosek.

Jak zapobiegać infekcjom - Poradnik pacjenta

Współczesna medycyna oprócz niewątpliwych osiągnięć, niesie też ze sobą negatywne skutki w postaci np. zwiększonej podatności na zakażenia. Infekcje szpitalne związane są z codziennym funkcjonowaniem szpitali na całym świecie, stanowiąc jeden z najpoważniejszych problemów współczesnej medycyny. Ich występowanie niejednokrotnie powoduje pogorszenie przebiegu choroby podstawowej, wydłuża okres hospitalizacji i zwiększa koszty leczenia.
Personel naszego szpitala podejmuje szereg działań mających na celu zminimalizowanie ryzyka powstawania oraz rozprzestrzeniania się infekcji szpitalnych. Jednak, aby te działa nia prewencyjne przyniosły zadawalające rezultaty potrzebna jest współpraca między personelem szpitala, pacjentami oraz osobami odwiedzającymi swoich bliskich w naszej placówce.

RAZEM MOŻEMY ZWALCZYĆ INFEKCJE

Pacjenci i osoby odwiedzające mogą być przyczy ną pojawiania się infekcji i ich rozprzestrzeniania. W momencie przyjęcia do szpitala opuszczacie Państwo znajome sobie otoczenie oraz przebywacie na oddziale w towarzystwie innych pacjentów. Ze względu na swoją chorobę, przebyty zabieg lub przyjmowane leki możecie Państwo być podatni na infekcje. Poprzez stosowanie się do wskazówek możecie Państwo pomóc:

  • uchronić osoby podatne na infekcje przed zakażeniem
  • zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji
  • uchronić siebie przed infekcją

CO SIĘ STANIE JEŚLI NABAWIĄ SIĘ PAŃSTWO INFEKCJI

Może się zdarzyć ze zostaną Państwo przeniesieni do osobnej sali, jeśli podyktowane to zostanie infekcją, ale prosimy się tym nie martwić. Jest to sposób na zastosowanie bardziej skutecznego leczenia oraz na ochronę innych pacjentów. Opekujący się Państwem personel pielęgniarski i lekarski wytłumaczy Państwu oraz krewnym dlaczego zostajecie przeniesieni oraz co się będzie dalej działo. Prosimy zapytać o swoją dolegliwość oraz sposób leczenia, abyście rozumieli Państwo co należy robić, oraz jak możecie postępować aby było to zgodne z procesem leczenia.

Najbardziej skuteczną metodą pozwalającą na uniemożliwienie przedostania się infekcji z osoby na osobę jest prawidłowa higiena rąk.
W większości przypadków wystarczającym zabiegiem jest umycie rąk ciepłą wodą z mydłem.

W JAKI SPOSÓB MYĆ RĘCE

W naszym szpitalu w każdej sali gdzie przebywają pacjenci znajduje się stanowisko gdzie można umyć ręce. Najpierw należy ręce zmoczyć, a następnie namydlić. Pocierać mocno jedną ręką o drugą, zwracać szczególną uwagę na grzbiety rąk, umyć okolice nadgarstki,miejsca pomiędzy palcami, paznokcie i kciuki – o tych częściach często się zapomina. Następnie należy porządnie ręce spłukać i wytrzeć ręcznikiem jednorazowego użytku do sucha.
Jeżeli na oddziale występuje biegunka i wymioty, lub w przypadku kiedy mieli Państwo kontakt z płynami ustrojowymi ( mocz, kał itp.) prosimy dodatkowo o użycie preparatu antyseptycznego. Preparat należy nanieść na umyte i osuszone dłonie i dokładnie wetrzeć w skórę. Prosimy o przypominaiu tej czynności innym pacjentom i osobom odwiedzającym.

PRZEBYWAJĄC W NASZYM SZPITALU W ROLI PACJENTA MOŻECIE PAŃSTWO POMÓC SOBIE I INYYM POPRZEZ:

  • Niedotykanie swoich ran oraz innego sprzętu medycznego umieszczonego np. w ręce, nodze, pęcherzu lub innej jamie ciała np. wlewu kroplowego lub wenflonu.
  • Niezdejmowanie opatrunków w celu pokazania swojej rany odwiedzającym.
  • Mycie rąk każdorazowo po wyjściu z toalety i przed spożywaniem posiłków.
  • Utrzymywanie swojego otoczenia w czystości, nie zastawianie zbędnymi rzeczami, tak aby personel odpowedzialny za utrzymanie czystości miał łatwy dostęp do wszystkich powierzchni , z których należy usunąć kurz.
  • Jeśli zauważyliście jakiś brud lub kurz w swoim bezpośrednim otoczeniu należy poinformować o tym pielęgniarkę dyżurującą.
  • Częste korzystanie z prysznica oraz regularne przebieranie się w czystą odzież.
  • Poproszenie swoich krewnych i osób odwiedzających, aby nie przychodzili w dużych grupach. Należy również zwracać uwagę aby swoje wierzchnie okrycia zostawiali na zewnątrz sali.
  • Nie pożyczanie sobie nawzajem z innymi pacjentami przedmiotów osobistego użytku.
  • Poproszenie osób odwiedzających o przestrzeganie higieny rąk poprzez dokładne mycie przy wejściu na salę chorych jak również przy wyjściu z niej. Pilnowanie aby osoby odwidzające nie siadały na łóżku pacjenów i nie korzystały z toalety pacjentów.
  • Prawidłowe segregowanie odpadów medycznych: wszystkie, gaziki, opatrunki, na których widoczna jest krew, mocz, kał itp., należy umieszczać w koszach oznakowanych – odpady medyczne (worek koloru czerwonego). Pozostałe odpady (różne opakowania bez widocznych zanieczyszczeń itp.) należy umieszczać w koszach oznakowanych odpady komunalne - worek koloru czarnego.

NASZYM WSPÓLNYM CELEM JEST DOBRO PACJENTA, A WIĘC TYLKO WSPÓLNE, MĄDRE DZIAŁANIA PERSONELU MEDYCZNEGO, ODWIEDZAJĄCYCH I SAMEGO PACJENTA POZWOLĄ NA JEGO OSIĄGNIĘCIE.

Gastroskopia Kolonoskopia Rektoskopia Sigmoidoskopia


Skontaktuj się z nami

Dane teleadresowe

ul. Fabryczna 39
15-482 Białystok


+48 85 654 53 53
+48 85 743 69 21
biuro@omeda.pl

Rejestracja pacjentów:
Poniedziałek-piątek: 8:00-20:00
Sobota: 9:00-13:00

PROJEKT NR: WND-POIG.08.02.00-20-030/13
NAZWA PROJEKTU: Wdrozenie systemu informatycznego B2B w HUMANA MEDICA OMEDA Sp. z o.o.
Projekt wspolfinansowany przez Unie Europejska ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.